Van der Valk Hotel bedient duizenden gasten met nieuw razendsnel Ruckus netwerk
Goed draadloos internet is voor de horeca ongelooflijk belangrijk geworden. Wie niet kan bieden wat klanten verwachten, wordt publiekelijk op de vingers getikt. Het Van der Valk Hotel Schiphol gaat hierin tot het uiterste en implementeerde daarom een Wi-Fi netwerk van Ruckus.
Uitdagingen
- Slechte capaciteit verbeteren
- Toename van mobiele apparaten weten te ondersteunen
Oplossingen
- Betrouwbare apparatuur die voldoende dekking biedt
- BeamFlex antenne technologie
- Wi-Fi 5 Wave 2 technologie
Producten
- 20 x Ruckus Access Points
- Ruckus Virtual SmartZone
Gebruik van Wi-Fi is voor hotelgasten en bezoekers van conferenties bij het Van der Valk Hotel Schiphol aan de snelweg A4 inmiddels een eerste levensbehoefte. “Rond de tijdstippen van het ontbijt en diner maken dagelijks honderden gasten van het gratis Wi-Fi netwerk gebruik”, zegt hoteldirecteur Bill van der Valk. “De capaciteit van het oude netwerk was ontoereikend geworden. In een wereld waarin iedereen een smartphone heeft, moet je kunnen beschikken over een razendsnelle verbinding.”
“Tegenwoordig werken we nauwelijks nog met papier. Klanten willen geïnformeerd worden via een mobiel apparaat en dat levert Van der Valk ook voordelen op. Met papier is het doen van dergelijk kwalitatief onderzoek veel inefficiënter.”
– Van der Valk
Duizenden apparaten simultaan online
Voor de implementatie maakte Van der Valk gebruik van ICT-partner Van Staalduinen Automatisering (VSA), die in andere hotels van de keten soortgelijke implementaties heeft gedaan. Verschil is wel dat het nu gaat om de nieuwste typen access points, vertelt accountmanager Marcel Rona van VSA. “We hebben twintig R710 access points geïnstalleerd, de enige die beschikken over een 4×4 antennesysteem. Het voordeel hiervan is dat deze veel meer connecties aankunnen dan een conventioneel access point. Per zaal hangen nu vier tot vijf 710’s die samen per ruimte met gemak tot 2500 apparaten kunnen bedienen.”
De ultieme testcase
De implementatie van de access points werd binnen een dag afgerond. Begin november werd de veerkracht van het vernieuwde Wi-Fi netwerk direct op de proef gesteld, vertelt Van der Valk. “Door dichte mist bij Schiphol vingen we honderden gestrande reizigers op, die allen het bezorgde thuisfront via mobiel en tablet wilden informeren. Met name Aziatische reizigers gebruikten daarvoor data-intensieve tools als FaceTime. Het netwerk heeft dit zonder problemen afgehandeld.”
Bij optimale capaciteit zijn draadloos snelheden tot 1500 Mbps mogelijk. “Vaak is dan de internetaansluiting de bottleneck. In anticipatie hierop, is daarom ook de fysieke bandbreedte bij Van der Valk verbreed”, zegt Rona.
Hoogstaande ondersteuning
“Dit jaar heeft VSA bewust voor Ruckus gekozen omdat zij de techniek als geen ander beheersen. WiFi is voor hen de core business en dat merk je in alles. Niet alleen de producten zijn goed, maar ook de ondersteuning en de distributiepartners zijn van hoog niveau. Wij worden voorzien van gedegen advies. Bij andere merken is het nog wel eens zo dat niemand weet hoe de producten precies werken; bij Ruckus en zijn partners zal dat nooit het geval zijn.”, aldus de accountmanager.
Van der Valk kan voortaan snel extra nieuwe netwerken (SSID’s) aanmaken en heeft fijnmazige controle over de beschikbaar te stellen bandbreedte, zodat overbelasting voorkomen wordt. “Als een verbinding goed werkt, hoor je gasten niet. Maar als de verbinding niet oké is, stromen de klachten binnen. Niet alleen intern maar ook via sociale media”, zegt Van der Valk. “In mijn optiek hoort goede Wi-Fi daarom bij het totaalplaatje van diensten die een hotelketen aanbiedt.”