TOPdesk vernieuwt Wi-Fi netwerk en kiest opnieuw voor Ruckus

Referentiecase TOPdesk & Ruckus

Ruckus voorziet TOPdesk al meer dan vijf jaar van een betrouwbare verbinding. Vanwege de behoefte om nog meer gelijktijdige verbindingen aan te kunnen, heeft TOPdesk er voor gekozen om hun Wi-Fi netwerk te vernieuwen. Dat er voor deze vernieuwing opnieuw is gekozen voor Ruckus, was geen verrassing. 

UITDAGINGEN

  • Betonnen kern van het gebouw
  • Locaties in 10 verschillende landen
  • Authenticatie op gebruikersniveau

OPLOSSINGEN

  • Een groot aantal access points voor een dekkend Wi-Fi netwerk
  • Vooraf configureren en op locatie implementeren
  • Koppeling naar een RADIUS server vanuit de Virtual SmartZone
BYOD TOPdesk

TOPdesk werd ruim 25 jaar geleden opgericht door twee studenten met als doel om anderen te helpen met de verbetering van hun dienstverlening. Met hun service management oplossing kunnen bedrijven eenvoudig binnenkomende meldingen beheren, workflows beheren en zicht houden op configuraties en assets. Het idee was om dit te doen met software die simpel en eenvoudig is in gebruik. Dat het idee aansloeg mag duidelijk zijn: in de daaropvolgende jaren groeide TOPdesk enorm. Ondertussen heeft het bedrijf vestigingen verdeeld over 10 landen en meer dan 500 werknemers. En die werknemers willen allemaal Wi-Fi dat net zo gebruiksvriendelijk is als hun eigen software.

Ruckus: de beste keuze

Als je werknemers eigen access points meenemen naar kantoor, dan weet je dat het tijd is om een Wi-Fi netwerk te implementeren. TOPdesk kreeg deze hint in 2012 en besloot actie te ondernemen. Samen met KommaGo, specialist in professionele Wi-Fi oplossingen, ging TOPdesk op zoek naar de beste netwerkmogelijkheden. Tijdens het adviestraject kwamen de netwerkproducten van Ruckus naar voren. Mede dankzij een trial, ervaringen van anderen en de mogelijkheid om via een web interface een eigen wachtwoord per apparaat aan te vragen, werd bevestigd dat Ruckus voldeed aan de wensen van TOPdesk.

“We wilden het gelijk goed aanpakken. Een van de belangrijkste dingen die we wilden bij dit netwerk, was de mogelijkheid controle te houden over wie er wel en niet op ons netwerk kon. Daarbij was het noodzakelijk dat werknemers tussen vestigingen heen en weer konden lopen en zonder moeilijkheden weer verbinding kregen met het netwerk. Met Ruckus kan dat.” vertelt Jan-Willem Chen van TOPdesk.

Overal op kantoor stabiele Wi-Fi

Er was nog één probleem: de betonnen kern van het kantoor in Delft, waar geen enkel signaal doorheen komt. De oplossing hiervoor bleek simpel: zóveel access points in het kantoor plaatsen dat geen enkele hoek zonder signaal zit. Zou er ergens in het kantoor alsnog geen bereik zijn, dan zou er gewoon nog een access point bijgeplaatst worden. Overkill? Misschien, maar het oude netwerk werkte al wel op en top. Dat er recent voor gekozen is om het Wi-Fi netwerk te vernieuwen, heeft dan ook niks te maken met de kwaliteit van het oude netwerk. Het gebruik van mobiele telefoons en laptops is over de jaren sterk gegroeid en een verbinding met nog meer capaciteit werd simpelweg noodzakelijk. Het netwerk werd ook steeds meer gebruik voor het vergaderen via online tools. Een haperende verbinding is tijdens een videogesprek uiteraard niet gewenst.

Verbeterde gebruikerservaring

De nieuwe Ruckus access points ondersteunen veel gelijktijdige gebruikers, bieden hoge doorvoersnelheden en zijn geschikt voor kleine en middelgrote omgevingen. De geïntegreerde BeamFlex+ antennetechnologie, waarover elk access point beschikt, zoekt altijd het meest ideale pad richting de gebruiker en zorgt ervoor dat het bereik, de doorvoersnelheden en de netwerkcapaciteit worden gemaximaliseerd.

Ook het gebruiksgemak is met de komst van de nieuwe access points vergroot. Dankzij de RADIUS authenticatie hoeven gebruikers niet meer in te loggen; er wordt vanzelf verbinding gemaakt en er is geen wachtwoord nodig. En doordat TOPdesk is overgegaan naar een virtuele netwerkomgeving (via Virtual SmartZone), kan er nu tevens een back-up van het systeem gemaakt worden, mocht er iets kapotgaan.

De gebruikers van het Wi-Fi netwerk ondervonden vrijwel geen hinder van de vernieuwing, wat TOPdesk erg belangrijk vond. Bij de TOPdesk-locatie in Delft zijn de oude access points vervangen door de nieuwe modellen. Op alle internationale locaties is het netwerk ook volledig vernieuwd. De access points zijn in Nederland al op de juiste wijze geconfigureerd en hoeven vervolgens alleen nog maar op locatie opgehangen te worden.

“Continuïteit in bedrijfsvoering is een steeds zwaarder wegende factor in de keuze voor een nieuwe draadloze oplossing”, zo concludeert Edwin Oskam, Sales Manager bij KommaGo. “Waar vroeger Wi-Fi werd aangeboden als extraatje, ontsluit het nu diverse bedrijfsprocessen en interne applicaties met hierbij de benodigde gebruikersprofielen en authenticatievereisten. Dat TOPdesk wederom heeft gekozen voor Ruckus en KommaGo is een mooie bevestiging van onze samenwerking!”

Fan van Ruckus access points

Het TOPdesk kantoor in Delft is gehuisvest op de 10e t/m de 14e verdieping van een kantoorpand. En niet alleen de werknemers van TOPdesk zijn fan van Ruckus: aangezien het netwerk van TOPdesk beter functioneerde dan hun eigen netwerk, logden medewerkers van het bedrijf op de 16e verdieping in op het gastennetwerk van TOPdesk. Uiteindelijk hebben ze bij dit bedrijf ook voor Ruckus gekozen.

In al die jaren werkt het Ruckus Wi-Fi netwerk bij TOPdesk uitstekend. Jan-Willem Chen: “Het grootste compliment dat we Ruckus kunnen geven, is dat we na vijf jaar opnieuw voor hun producten hebben gekozen. Dat zegt wel wat”.

Bent u benieuwd wat Alcadis voor uw netwerkproject kan betekenen?

Vertel ons meer over de projecten waar u mee bezig bent. Onze netwerkexperts denken graag met u mee!