Connectiviteit is cruciaal voor de hospitality
Eerder deze maand publiceerde de American Hotel & Lodging Association (AHLA) de resultaten van een uitgebreide accommodatie-enquête, een gedetailleerde enquête over verbeteringen in horecavoorzieningen, gastdiensten, duurzaamheid en technologie. Zoals het onderzoek bevestigt, verwachten consumenten ‘naadloze overgangen’ tussen hun dagelijks leven en hun leven onderweg.
Daarnaast wordt in het rapport opgemerkt dat de verschuiving naar mobiel een prioriteit blijft, omdat steeds meer gasten apps gebruiken voor allerlei hospitalitydiensten. Zo is het inzetten van mobiele apparaten als kamersleutels meer dan verdubbeld in populariteit. Het inchecken met mobiele apparaten was al erg populair binnen de hospitality en groeit gestaag door naar een percentage van meer dan 80 procent die deze optie aanbieden.
Volgens een ander onderzoek, de HIS-enquête van 2019, staat het aantal gasten dat reist met smartphones nu op een verbluffend totaal van 98,5 procent (hoewel slechts 17 procent van de gasten smartwatches draagt). Bovendien is het aantal hotelgasten dat probeert meer dan één apparaat aan te sluiten toegenomen tot 76 procent in 2019, vergeleken met 67 procent in 2015.
Gezien de bovengenoemde enquêteresultaten is het niet verrassend dat meer dan 90 procent van de gasten van mening is dat toegang tot de Wi-Fi service van een hotel ‘erg belangrijk’ is, terwijl 58 procent zegt dat de kwaliteit van de Wi-Fi van een hotel hoogstwaarschijnlijk invloed heeft op hun boekingsbeslissing. Bovendien is meer dan 75 procent van mening dat de afwezigheid van gratis Wi-Fi een ‘deal breaker’ zou zijn bij het boeken van een hotel.
Ondanks het overduidelijke belang dat zowel gasten als hotels hechten aan snelle en continue Wi-Fi connectiviteit, zegt 82 procent van de respondenten dat een slechte signaaldekking een veelvoorkomend probleem is, waarbij 81 procent van de gasten in de afgelopen 12 maanden ook daadwerkelijk een slechte Wi-Fi verbinding heeft gehad in een hotel.
De kans is dus zeer groot dat hotelgasten niet terugkomen als er geen sterke, consistente draadloze verbinding aanwezig is voor al hun mobiele apparaten. Daarnaast groeit de behoefte aan ‘slimme’ kamers die een breed scala aan IoT-apparaten ondersteunen en die kunnen worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de hotelgasten. Wi-Fi connectiviteit in de hospitality is getransformeerd van een voorziening naar een vereiste en vormt nu duidelijk de basis binnen de hotelbranche.
Wilt u meer weten over Wi-Fi en hospitality? Bekijk het gehele artikel in de Ruckus Room of neem een kijkje op onze hospitalitypagina→