Hoe innovatief gebruik van communicatienetwerken kan helpen bij de herstart van werk- en sociale activiteiten

Communicatienetwerken corona

De eerste reactie op het uitbreken van de coronacrisis in de ICT industrie was het stoppen van de investeringen en veranderingen in de netwerken. De focus lag puur op het ervoor zorgen dat de netwerken de toenemende vraag naar connectiviteit aankonden. De ICT heeft bewezen een cruciale rol te spelen bij het beperken van de schade die de coronacrisis aan de economie aanricht en maakte het bovendien mogelijk dat iedereen met elkaar in contact kon blijven, zowel zakelijk als privé. Nu is het tijd voor de volgende stap: 1,5 meter afstand van elkaar houden en drukte vermijden. Dat zijn de belangrijkste regels van het nieuwe normaal in Nederland. Hoe kunnen communicatienetwerken en -applicaties ervoor zorgen dat deze door iedereen gemakkelijk kunnen worden nageleefd?

Organisaties zijn de afgelopen tijd volop bezig geweest met het aanbrengen van stickers, kunststof schermen en pijlen die looprichtingen aangeven. Dit zijn noodzakelijke (en naar verwachting ook tijdelijke) fysieke aanpassingen, maar ook op dit gebied kan de ICT een belangrijke rol spelen. Met aanpassingen en vernieuwingen op de communicatienetwerken kunnen we mensen blijven helpen om de gedragsregels na te leven en de situatie rondom COVID-19 te monitoren en beheersen. Het biedt hard- en software leveranciers en Managed Service Providers de kans om aan hun klanten veel toegevoegde waarde te bieden. Door innovatief gebruik te maken van moderne communicatienetwerken kan de ICT industrie helpen om een herstart van de werk- en sociale activiteiten zo effectief en naadloos mogelijk te realiseren.

Enkele van de vele mogelijke usecases staan hieronder beschreven. Deze usecases bieden kansen voor de partners van Alcadis om de netwerken bij hun klanten uit te breiden, te moderniseren en om functionaliteiten aan de netwerken van hun klanten toe te voegen.

Thuis

  • Maak thuiswerken net zo aantrekkelijk als werken op kantoor, zowel voor de werkgever als de werknemer. In dit artikel hebben de experts van Alcadis 10 tips op een rij gezet om onze partners te helpen met faciliteren van goede Wi-Fi voor de thuiswerkplek.
  • Zorg ervoor dat scholieren beschikken over internet connectiviteit en apparatuur om thuis onderwijs te faciliteren.

Bedrijfsleven

  • Pas het (bedrijfs)netwerk aan de veranderde indeling van de werkplekken en het veranderende gebruik.
  • Monitoren dat een omgeving schoon en veilig is. Een bedrijf kan bijvoorbeeld met behulp van de Ruckus IoT Suite meten hoeveel toiletbezoekers er geweest zijn en of men het toilet schoon aantrof. Met die informatie kan het facilitair management worden geoptimaliseerd.
  • Help medewerkers met het bewaren van 1,5 meter afstand van elkaar, door het dragen van tags die waarschuwen als een andere tag te dicht in de buurt komt.
  • Gebouwen onderverdelen en medewerkers en bezoekers de toegang tot bepaalde delen van het gebouw te verlenen of te ontzeggen. Dat kan met toegangsbadges of op andere wijze. In het gebouw worden mensen zo onderverdeeld in groepen, om de infectierisico’s te beperken.
  • Contactloze toegang en automatische deuren verkleinen het risico op ongeoorloofde toegang en kruisbesmetting. Als iemand gewoon door een toegangspunt kan lopen en de deur voor hen open heeft staan omdat het zijn badge herkent. Contactloze toegang via smartphones heeft ook het voordeel dat er geen bezoekersbadges hoeven te worden uitgegeven, waardoor het contact tussen bezoekers en beveiliging of de receptioniste wordt verminderd.

Smart city 

  • Data rondom gedrag binnen de stad verzamelen en analyseren. Deze data kan de basis vormen voor beslissingen voor het (anders) inrichten van de (openbare) ruimte
  • Met behulp van Linkify kunnen routes in steden of gebouwen dynamisch aangepast worden, al naar gelang de hoeveelheid gebruikers/bezoekers en hun mobiliteitsbehoefte. Bezoekers kunnen klikken op een link om de beste route door een gebouw naar hun plaats van bestemming te vinden. Op deze wijze kunnen verkeersstromen worden beheerst en verblijftijden zo kort mogelijk worden gehouden.
  • Meten van luchtkwaliteit en samenscholing, vergelijkbaar met de anti-vaping oplossing in de USA. Er lijkt een verband te zijn tussen luchtkwaliteit en de hoeveelheid besmettingen met COVID-19. Wanneer de luchtkwaliteit, binnen en buiten, met sensoren wordt gemonitord, dan kan er snel en adequaat worden geïnformeerd en ingegrepen
  • Het gebruik van het openbaar vervoer stroomlijnen met behulp van Linkify. Het is belangrijk dat de reiziger inzicht krijgt in beschikbaarheid en de beste tijd en startplaats van de reis voordat de reiziger besluit een reis met het OV te gaan maken.

Zorg

  • Wanneer een persoon positief test voor COVID-19, moeten contacttracers iedereen opsporen die de afgelopen twee weken in de buurt was en ervoor zorgen dat die mensen in quarantaine worden geplaatst of getest worden. Bij een besmetting met COVID-19 op een bedrijf kan, binnen de mogelijkheden die de AVG biedt, gegevens van het (Wi-Fi en/of BLE) bedrijfsnetwerk worden gebruikt om, contactonderzoek tussen medewerkers te vergemakkelijken.
  • Maak belangrijke hulpmiddelen, zoals beademingsapparatuur, ontsmettingsmiddelen, traceerbaar zodat er geen tijd verloren gaat met onnodig zoeken.
  • Werknemers die het risico lopen op agressie en/of besmetting kunnen worden uitgerust met ‘panic buttons’ of door het lichaam gedragen camera’s.

Hospitality 

Nu de horeca, de campings en de terrassen weer opengaan, met vaak een nieuwe indeling vanwege de “social distancing” regels, zal de dekking van het Wi-Fi netwerk voor gasten en bijvoorbeeld de mobiele Point of Sale systemen wellicht moeten worden aangepast. Alcadis kan, als value added service voor haar partners, een analyse van het netwerk van de hospitality klant uitvoeren. Er kan gekozen worden voor een predictive site survey of een on-site survey, uiteraard met in acht neming van bepaalde voorzorgsmaatregelen omtrent het coronavirus.

Hopelijk hebben wij, met de beschrijving van de usecases en onze bijpassende oplossingen, u geïnspireerd om de gesprekken met uw klanten te gaan voeren over hoe hun communicatie netwerk kan bijdragen aan het omgaan met de huidige situatie en zelfs kan leiden tot beter of efficiënter werken en/of kansen bij hun klanten. Wellicht heeft u een andere usecases of behoefte. Alcadis nodigt u uit om telefonisch (030-6585125) of per mail (sales@alcadis.nl) contact op te nemen met een van de medewerkers om de mogelijkheden te bespreken.