Veelgestelde TP-Link vragen

Drie veelgestelde TP-Link vragen beantwoord

TP-Link meest gestelde vragen

Regelmatig krijgen wij vragen van onze TP-Link resellers over het configureren, beheren, installeren of uitbreiden van een nieuw of bestaand TP-Link netwerk. Om u te helpen hebben wij daarom de drie meest gestelde vragen verzameld en hieronder beantwoord.

1.In mijn netwerk hangen zowel oude als nieuwe versies van dezelfde producten, hoe kan ik deze het beste beheren?

TP-Link heeft van een aantal producten meerdere versies uitgegeven. Zo zijn er bijvoorbeeld drie versies van de EAP225 op de markt gebracht. Het grote verschil tussen deze apparaten is onder andere de vormgeving maar ook de firmware die het apparaat kan draaien. Uiteraard verkopen wij alleen de meest recente versie van de TP-Link producten. Als u in het verleden echter een andere versie van bijvoorbeeld de EAP225 heeft gekocht, dan kan dit invloed hebben op welke netwerkcomponenten toegevoegd kunnen worden aan het bestaande netwerk. Zo werkt de TL-R605 alleen als de andere producten firmware 4.2 hebben. Onderstaande producten ondersteunen firmware 4.2.

Access PointsSwitchesGateways
EAP110 V4TL-SG3428MPTL-R605
EAP115 V4TL-SG3428TL-ER7206
EAP225 V3TL-SG3428X
EAP245 V3TL-SG3428XM
EAP265 HDTL-SG2428P
EAP620 HDTL-SG2210MP
EAP660 HDTL-SG2210P V3.2
EAP115-WallTL-SG2008P
EAP225-Wall V2TL-SG2008 V3
EAP23o-WallTL-SL2428P V4.2
EAP235-Wall
EAP110-Outdoor V3
EAP225-Outdoor V1

De lijst met TP-Link producten die de nieuwste firmware ondersteunen wordt constant uitgebreid. Een overzicht van deze producten vind u hier!

Feitelijk kunt u niet de TL-R605 toevoegen aan het bestaande netwerk zonder uw access points te upgraden. Dit houdt in dat u twee keuzes heeft. Of u schaft de TL-R605 niet aan en laat uw access points in dezelfde firmware draaien in het huidige netwerk, of u vervangt de verouderde versies in uw huidige netwerk voor de vernieuwde versie. Dit laatste vergt natuurlijk wel een grotere investering maar tegelijkertijd blijft uw netwerk dan wel langer up-to-date.

2.Ik heb recent nieuwe apparaten aangeschaft maar kan de instellingen van deze apparaten niet aanpassen. Hoe kan dit?

Voordat u de instellingen van uw access points, switches en/of gateways kan aanpassen, moeten deze eerst toegevoegd worden aan uw controller. Of dit nou een SDN controller, Cloud Controller of de TP-Link Cloud is. Na de adoptie van uw apparaat in het door u gekozen managementplatform is het wel mogelijk om alle instellingen aan te passen die u wilt. Zo kunt u onder andere het subnet van het default VLAN aanpassen.

Om een switch te kunnen adopteren moet deze:

  • Voorzien zijn van recente SDN-capable firmware voor de switch;
  • Teruggezet zijn naar de fabrieksinstellingen (ook na de firmware update);
  • Login credentials zijn teruggezet naar de default waarden: usernaam/password = admin/admin;
  • Een IP adres in het subnet 192.168.0.x hebben. Zowel de switch als de controller moet dit hebben
  • Geen netwerkverkeer blokkades over de poorten 80/TCP, 443/TCP, 29810/UDP, 29811/TCP, 29812/TCP, 29813/TCP tussen controller en de switch hebben.

3.Wat moet ik doen om een SafeStream Router toe te voegen aan een bestaand netwerk?

Buiten het feit dat uw bestaande netwerk de juiste firmware moet ondersteunen, is het ook nodig om alle eerder aangebrachte instellingen terug te zetten naar de fabrieksdefault. Zodra u de R605 router vanuit de controller adopteert, worden alle instellingen die u eerder hebt aangebracht overschreven bij de provisioning- en configuratie- fase van de adoptie van de router. Als u uw netwerk dus niet terugzet naar de fabrieksinstellingen dan kan de SafeStream router niet toegevoegd worden aan uw netwerk. Na toevoeging van uw SafeStream router moet u alle instellingen die u voorheen had weer handmatig terugzetten.

Andere vraag?

Hopelijk kunt u door dit artikel de meeste problemen voorkomen. Staat uw vraag of probleem er niet tussen? Stel deze dan een-op-een tijdens het digitaal spreekuur aan Eric Mulder, pre-sales consultant B2B van TP-Link.