Marine: Gebrekkig Wi-Fi op containerschip zorgt voor grote milieuramp

En wat u ervan kunt leren

25 juli 2020 voer, vóór de kust van Mauritanië, een Japanse bulkcarrier, de MV Wakashio, op een koraalrif. Het was de ergste milieuramp op het Afrikaanse eiland ooit. 1.000 ton olie (!) kwam in de oceaan terecht. Misschien wel het meest verbazingwekkende was de oorzaak. Niet een orkaan of een technisch defect maar een kapitein die had opgedragen om dichter bij de kust te varen om een Wi-Fi signaal te kunnen ontvangen;

Dichter bij de kust varen om een signaal te ontvangen gebeurt gelukkig amper meer in 2023. Veel maatschappijen hebben de afgelopen jaren juist geïnvesteerd in eigen on-board netwerken. Begin oktober nog maakte Maersk bekend dat ze Starlink internet op al hun containerschepen gaan gebruiken. Concurrent Hapag-Lloyd ging ze onder andere al voor. Internet in de marine is een booming business.

Waarom heeft een schip internet nodig?

Er zijn tal van redenen dat schepen baat hebben bij een sterk en stabiel netwerk. Zogenoemde ‘smartvessels’ kunnen namelijk veel taken deels of volledig autonoom uitvoeren:

  • Autonoom sturen

    Vanuit het Safer Autonomous Systems (SAS) programma van de EU wordt er actief geëxperimenteerd met autonome sturing van containerschepen. Dit betekent dat een schip zelf de meeste efficiënte route bepaalt, obstakels anticipeert en er omheen stuurt. In Noorwegen is in 2022 het eerste autonome containerschip te water gelaten, de MV Yara Birkeland.

  • Autonoom lossen

    De ambitie van de Haven van Rotterdam is om in 2030 autonome navigatie binnen de haven mogelijk te maken. Ze maken daarvoor gebruik van schepen die in real-time hun locatie doorsturen en belangrijke informatie over hun vracht. Nu al gebeuren 80% van bewegingen van de kranen op de APM Terminal op de Maasvlakte II geheel automatisch.

  • Eenzaamheid

    On-board Wi-Fi kan ook gebruikt worden om de (vaak) lange reizen verdraagzamer te maken voor het personeel. Eenzaamheid is één van de grootste problemen onder deze groep. Zo was de reden dat de kapitein van de MV Wakashio op zoek was naar een Wi-Fi signaal om zijn crewleden de kans te geven om naar huis te bellen. Een on-board netwerk had het incident mogelijk kunnen voorkomen.

Maritiem certified

Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) is de bewezen netwerkfabrikant voor de scheepsvaart. Niet voor niets. Het merk heeft maritiem gecertificeerde oplossingen. Dat betekent niet alleen dat het bedrijf purpose-build producten heeft voor schepen, maar ook de benodigde certificering (DNV-GL, IEEE, RFC, IEC 60945 Class A & B).

Er zijn strenge regels voor de productie en gebruik van netwerken op schepen. Maar een handvol netwerkfabrikanten op de markt hebben deze certificering. In een recent whitepaper is ALE dieper ingegaan de keuzes die gemaakt zijn voor de productie van hun maritiem gecertificeerde apparatuur. De drie belangrijkste punten zijn:

Officieel maritiem certified
  • ALE is officieel maritiem gecertificeerd (DNV-GL) om telefonie-, Ethernet Switching- en Wi-Fi-apparatuur voor schepen te maken.
  • Deze producttypes sluiten naadloos op elkaar aan in één ALE-netwerk.

Robuuste apparatuur
  • ALE-apparatuur heeft de United States Military Standard (MIL-STD).
  • De producten hebben meerdere built-in securityfeatures, zoals EARL2 Voice en Data Compliancy.
Customizable
  • Een ALE-netwerk is volledig te personaliseren en gemakkelijk uit te breiden. Zo heeft een ALE-netwerk UCaaS- en CPaaS-ondersteuning. Dit betekent dat ontwikkelaars eenvoudig APIs en SDKs kunnen toevoegen aan hun ALE-oplossing.

Zelf aan de slag met ALE

Heeft u interesse in het realiseren van een netwerk in uw schepen of die van uw klanten? Dan bent u aan het juiste adres. Alcadis is al sinds jaar en dag dé distributeur van ALE-apparatuur. Onze netwerkexperts staan klaar om voor uw project de juiste apparaten aan te meten. Geheel vrijblijvend! Kom met ons in contact via sales@alcadis.nl of 030 – 65 85 125 voor alle mogelijkheden.